Belgische bedrijven moeten nog meer inzetten op digitalisering hr administratie
Uit een rondvraag van het online administratieplatform Doccle over digitale vereenvoudiging blijkt dat minder dan een kwart van de Belgen administratieve zaken zoals contracten ondertekenen, onkostennota’s indienen of inschrijven voor opleidingen digitaal kan doen binnen het bedrijf waar zij werken. Wat loondocumenten betreft, doen we het beter. Bijna drie op vier werknemers ontvangen deze reeds digitaal. Toch zou er met de toepassingen die Doccle biedt nog veel meer gedigitaliseerd kunnen worden op de werkvloer.
Doccle, het digitale platform dat bedrijven de mogelijkheid geeft al de hr administratie voor hun medewerkers op een beveiligd platform samen te brengen, deed een rondvraag bij zijn gebruikers over digitale vereenvoudiging op de werkvloer. Hoe hard zetten bedrijven al in op digitale vereenvoudiging en waar kan het nog beter?
Meer dan acht op tien wil documenten op één centrale plaats
De voedingsbodem voor digitalisering is er alleszins, want het grootste deel van de respondenten geeft aan open te staan voor digitalisering van hr documenten. Maar liefst 87,6% zegt ook dat ze het een meerwaarde zouden vinden om alle documenten op één plaats gecentraliseerd terug te kunnen vinden.
61% van de ondervraagden ontvangt belangrijke documenten zoals loonbrieven liever digitaal. 60,3% zou deze dan ook het liefst op een beveiligd platform ontvangen in plaats van via bijvoorbeeld e-mail.
Grote vraag naar administratieve vereenvoudiging
De realiteit is helaas anders. Het grootste deel van de ondervraagden heeft nog altijd geen mogelijkheid om via digitale weg een verlofaanvraag te doen (69,8%), een onkostennota in te dienen (78,8%), of in te schrijven voor een opleiding (71,9%).
73,8% van de ondervraagden heeft ook geen mogelijkheid om relevante informatie te delen met collega’s via een intern netwerk zoals Yammer.
Werkgevers leveren wel al inspanningen om hun administratie te vereenvoudigen, zo blijkt uit de cijfers. Drie op vier van de ondervraagden ontvangt vandaag wél al zijn loonbrieven digitaal. In maar liefst 95,8% van de gevallen komt het initiatief hiervoor van de werkgever. De nood aan digitalisering en administratieve vereenvoudiging is dus zowel aanwezig aan de zijde van de werknemer als de werkgever en we zijn dus zeker op de goede weg.
Bram Lerouge, CEO van Doccle: “Bij Doccle zijn we blij om te zien dat er binnen verschillende bedrijven al inspanningen gebeuren op het vlak digitalisering voor hr administratie. Niet alleen levert dit voordelen op voor het bedrijf zelf, zoals een kostenbesparing en een verhoogde efficiëntie. Ook voor de werknemers die hun documenten snel ontvangen in één veilig en overzichtelijk digitaal archief biedt Doccle tal van voordelen.”
“Uit deze enquête wordt echter ook duidelijk dat er nog werk aan de winkel is voor bedrijven”, gaat Bram verder. “Ook de ondertekening van contracten of ontvangen van documenten voor groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, ongevallenverzekering, mobiele telefonie, tijdskrediet, werkloosheid, eigen bijdrage voor internet, bedrijfswagen en zelfs de e-bike kunnen perfect via Doccle verlopen. We zien dat dit nu nog niet zo vaak het geval is.”
Hoor jij nog niet bij de drie op vier werknemers die hun loonbrief digitaal ontvangen? Maak dan nu je Doccle-account aan.
Heb je al een account? Meld je hier aan.