20/06/2023

Doccle breidt uit naar Nederland via overname

Belgische digitale administratieplatform steekt met grote ambities de grens over.

Het digitale administratieplatform Doccle breidt uit naar Nederland. Nu al 2,8 miljoen landgenoten en meer dan 17.500 bedrijven de Belgische documentenkluis gebruiken om hun loonbrieven en andere belangrijke documenten veilig te beheren en te delen, kunnen nu ook Nederlandse bedrijven en consumenten er een beroep op doen. “Nederland mag dan al verder staan op het vlak van digitalisering en datadeling, een even efficiënte als veilige totaaloplossing zoals de onze hebben ze nog niet”, zegt Doccle-CEO Bram Lerouge. “Zeker nu cybercriminaliteit blijft groeien en almaar geavanceerder wordt, wordt data en documenten veilig kunnen bewaren en delen alleen maar belangrijker.” De ambitie is dat binnen 5 jaar 4 miljoen Nederlanders de ‘Belgische’ datakluis gebruiken of de toepassing minstens kennen.

Negen jaar nadat het digitale administratieplatform in België werd opgericht, gebruiken meer dan 17.548 verzekeraars, banken, telecomleveranciers en andere bedrijven en overheden het platform om facturen, loonbrieven en andere belangrijke documenten rechtstreeks te bezorgen in de persoonlijke documentenkluis van hun klanten. De snelheid waarmee bedrijven overstag gaan voor de veilige persoonlijke assistent vertaalt zich ook in het aantal gebruikers. Bijna 3 miljoen Belgen of zes op de tien gezinnen (57%) hebben bij Doccle al hun eigen documentenkluis en elke dag komen er 1.000 nieuwe gebruikers bij.

Turbo op datadeling

Dankzij een overname van de datakluis-oplossing van het Nederlandse technologiebedrijf Smart Service Company kan het Belgische bedrijf ook in Nederland zijn diensten aanbieden. Hoeveel er betaald werd voor de overname wordt niet vrijgegeven. De nieuwe maar ervaren Nederlandse directeur, Otto Lagemaat, zal alle Nederlandse activiteiten managen vanuit een nieuw Doccle-kantoor in Bergen op Zoom.

Nu we in België een gevestigde waarde zijn, zien we de tijd rijp voor een uitbreiding buiten de landsgrenzen. Door onze nieuwe Nederlandse collega’s en de kennis die ze in huis hebben beter te leren kennen, zagen we al snel dat onze diensten complementair zijn. Door onze technologie te laten samensmelten, kunnen we niet alleen een land aanboren dat twee keer zoveel inwoners telt als België, maar ook de service voor onze Belgische klanten verbeteren. Naast onze documentenkluis kunnen we nu ook persoonlijke datakluizen aanbieden waarin belangrijke gegevens veilig bewaard kunnen worden die regelmatig gedeeld moeten worden. Deze overname zet een turbo op onze Belgische strategie op het vlak van delen van data.

Bram Lerouge, CEO Doccle

In twee richtingen communiceren

De uitbreiding naar Nederland biedt Doccle behalve nieuwe kansen op het gebied van marktgroei ook de mogelijkheid om sneller en adequater in te spelen op nieuwe digitaliseringstrends zoals ‘datasharing’. Tot nog toe werkte Doccle in één richting: klanten ontvangen er facturen, attesten en andere documenten van bedrijven en kunnen die in hun kluis bewaren en beheren. Nu zullen ze met hun datakluis ook belangrijke data kunnen delen met bedrijven en instellingen.

Doccle wil de communicatie tussen bedrijven en hun klanten zo eenvoudig en zo veilig mogelijk laten verlopen. Gebruikers kunnen via het platform direct communiceren met de 17.548 bedrijven die documenten in hun persoonlijke datakluis afleveren. Maar gebruikers zullen nu ook zelf documenten en data kunnen delen met bedrijven die om bepaalde info vragen. Denk bijvoorbeeld aan iemand die verhuist en die aanpassing zo maar één keer moet ingeven voor alle bedrijven waar hij klant is, of iemand die een lening aanvraagt en loonbrieven en andere belangrijke documenten met een bank moet delen. Dat zal voortaan even efficiënt als veilig kunnen via Doccle. De overname van de oplossing die reeds bestaat in Nederland laat ons toe veel sneller onze voorsprong uit te bouwen in België op vlak van delen van data met organisaties.

Bram Lerouge, CEO Doccle

Antwoord op phishing

Vorig jaar werd via nepmails van bedrijven en ander internetbedrog liefst 39,8 miljoen euro van Belgische bankrekeningen versluisd. Online onderzoek van onderzoeksbureau iVOX bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma toont aan dat zeven op de tien Belgen al in aanraking zijn gekomen met phishing en één op de vier van hen zelfs slachtoffer werd. In Wallonië loopt dit op tot één op de drie.

Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat twee op de drie Belgen bereid zijn ons administratieplatform te gebruiken om veilig hun administratie te kunnen beheren. Momenteel bereiken we al één op de drie Belgen en we zorgen ervoor dat elke dag 30.000 betalingen op een veilige manier gebeuren, maar door onze technologie nog te verfijnen en up te graden zijn we ervan overtuigd dat er nog groeimarge is. Zeker ook omdat het probleem van phishing alleen maar groter wordt. Doccle blijft daarom in de eerste plaats investeren in de bescherming van persoonlijke gegevens en voldoet aan alle geldende privacywetgeving. Elk bedrijf dat met Doccle werkt is geverifieerd, elk document is versleuteld en elke gebruiker moet zich verifiëren om toegang te krijgen. Zit de factuur van je watermaatschappij, mutualiteit, ziekenhuizen of een ander bedrijf in Doccle, dan is het een echte factuur en kan je ze met een gerust gemoed vereffenen. 

Bram Lerouge, CEO Doccle