“De meerwaarde van Doccle gaat tot ver buiten de werkvloer.”
Acerta is één van de founding partners van Doccle en dus ook één van de eerste bedrijven die het platform in gebruik nam begin 2014. “Wij gebruiken Doccle voor de loondocumenten aan onze werknemers te bezorgen,” zegt Steven Laurent, directeur digitale kanalen bij Acerta. “Zowel hun maandelijkse loonfiche als hun jaarlijkse fiscale fiche krijgen de medewerkers via het digitaal platform.”
“Het overgrote deel van onze 1335 werknemers hebben ondertussen de weg gevonden naar het Doccle platform en kiezen ervoor de papieren versies van de loondocumenten niet meer te ontvangen.”
De voordelen van Doccle? Steven Laurent: “Voor Acerta als bedrijf is het absoluut een kostenbesparing. De handeling van loondocumenten valt weg. Deze hoeven niet meer geprint, verstuurd of uitgedeeld te worden. Ook voor medewerkers is het een prima systeem. Ze vinden al hun documenten gemakkelijk terug in het overzichtelijk archief. Ze kunnen hun documenten raadplegen via verschillende apparaten. En het is bovendien volkomen veilig.”
Opstart van Acerta: praktisch
De opstartfase verliep vlot binnen Acerta. “Het belangrijkste bij een verandering als deze is zorgen voor een goede communicatie,” benadrukt Steven. “Je moet de werknemers uitleggen waarom het bedrijf kiest voor dit systeem, wat het voordeel voor hen is én de meerwaarde aanduiden. De meerwaarde voor werknemers is niet enkel dat ze hun loondocumenten digitaal ontvangen. Het platform biedt hen ook tal van andere mogelijkheden zoals hun facturen digitaal betalen. De meerwaarde gaat dus tot ver buiten de werkvloer.”
“We startten met een grote communicatiecampagne. Niet alleen met praktische uitleg, maar ook over de veiligheid en toegankelijkheid van het platform. Een goede en transparante communicatie versnelt en vergemakkelijkt de adoptie van het systeem en het aantal Acerta medewerkers dat Doccle gebruikt, steeg dan ook erg snel,” besluit Steven.