Ja, ik aanvaard alle cookies”. Dat zinnetje werd in een sneltempo één van de meeste aangeklikte online pop-upmeldingen. Wil je online iets lezen, kopen of activeren? Dan herkent iedereen zich wel in het ‘geen-tijd-te-verliezen’ surfgedrag, waar we zelden stilstaan bij waar we juist op klikken. Voor je het goed en wel beseft, heb je als consument je data gedeeld met honderden websites. Dat is begrijpelijk, maar hoe kan je nu als consument voorbij die “cookie-chaos” – of misschien nog beter onze totale data-chaos, – geraken? Het wordt tijd dat consumenten zelf het beheer over al hun data hebben – en dat dat een pak overzichtelijker wordt.

Van onbekwaam naar bekwaam – en van onbewust naar bewust

In 1954 omschreef psycholoog Abraham Maslow vier fasen in het verwerven van kennis of vaardigheden. In de eerste fase is iemand die leert onbewust onbekwaam en zich dus niet bewust van zijn gebrek aan kennis. Word je daar wel bewust van, spreekt Maslow over bewust onbekwaam. Je beseft dan dat je iets moet bijleren. Ga je actief leren en oefenen, dan word je bewust bekwaam. In de vierde en laatste stap wordt die nieuwe kennis paraat en kan je hem automatisch toepassen. Dan ben je uiteindelijk onbewust bekwaam.
Als we het Maslow-model toepassen op de weg die we als consumenten afleggen op vlak van ons databeheer, lijken we momenteel vooral bewust onbekwaam te zijn. We weten dat we iets moeten bijleren over hoe we met onze online data omgaan en dat we nog heel wat stappen kunnen zetten in dat leerproces. Maar wat dan en hoe precies, dat blijft de vraag.

Bewaartijd documenten

Zelf je data beheren

Bij Doccle onderzoeken we hoe we het verzamelen en beheren van persoonlijke data veilig kunnen laten verlopen. We vinden ook dat mensen in staat moeten zijn om zelf hun data te beheren, waarbij controle en overzicht van de consument cruciaal zijn. Het is overduidelijk: we missen een centrale aansturing voor persoonlijk databeheer. Er zijn tal van bedrijven en organisaties die zelf de data van de consument beheren, wat de controle door de gebruiker niet ten goede komt. De zogenaamde “cookie-chaos” is hier een goed voorbeeld van. Je moet bij honderden websites steeds opnieuw je cookies accepteren. Het spreekt voor zich dat je uiteindelijk niet meer weet waar nu juist welke van jouw data opgeslagen zijn. Of denk aan alle bedrijven die je ooit je adres hebt gegeven. Hoe behoud je de controle daarover, wat als je bijvoorbeeld verhuist??

Nochtans geloof ik dat de tijd aangebroken is om bewuster te worden. Laat ons beseffen dat onze data her en der verspreid zijn en laten we actief op zoek gaan naar een oplossing om van chaos naar overzicht te gaan. Dat moet haalbaar zijn en daar willen we bij Doccle een helpende hand reiken.

We willen dan ook binnen afzienbare tijd aan iedere gebruiker de mogelijkheid bieden om eigen data centraal en zelf te beheren. We willen dat iedere consument een bewust bekwame beheerder wordt van zijn data en die van de gezinsleden. Door al je data van verschillende bedrijven samen te brengen krijg je een centraal overzicht dat niet alleen duidelijk en gebruiksvriendelijk is, maar ook tal van concrete voordelen heeft

Weg met de administratieve chaos!

Een goed voorbeeld vinden we bij ouders waarvan de kinderen in sport- of jeugdclubs zitten. Daarvoor kan je bij de mutualiteit een deel van het inschrijvingsgeld terugvragen. Dat is nu nog een omslachtig proces met onhandig papierwerk. Doccle zou hier een automatisch voorstel kunnen doen om de sportclubdata te delen met de mutualiteit, zodat je steeds de betalingen ontvangt waar je recht op hebt. Een persoonlijke data-assistent zou veel mensen echt kunnen helpen. Je zou dankzij Doccle niet alleen perfect weten wie je data kan gebruiken voor welke doeleinden, maar je kan die toestemmingen ook aanpassen in een centrale omgeving.

Dat helpt niet alleen de  gebruiker, maar ook bedrijven. Doccle vormt vandaag al een veilige, administratieve verbinding tussen gebruiker en bedrijf. We zien de voordelen van die ontzorging echter nog veel verder groeien. Een centraal databeheerpunt zorgt voor instant toegankelijke en 100% up-to-date info, waardoor verificatieprocessen veel sneller en eenvoudiger kunnen verlopen. Zo’n efficiëntieverhoging kan een bedrijf administratief veel tijd besparen. Denk maar aan de bank, die bij het verschaffen van een krediet veel sneller je laatste (en onvervalste)  loonfiches  kan raadplegen. Of een organisatie die jou wilt aanwerven zou, mits toestemming, meteen je diploma kunnen raadplegen.

Hoe ziet zo’n centrale datakluis er dan uit? Je kan de digitale kluis best vergelijken met de kast in je woonkamer, waarin je lades hebt met al je documenten. Je beslist zelf welk document je uit de lade haalt en of je het deelt met anderen. In een digitale kluis is het net zo.

Het teruggeven van databeheer aan de gebruiker is onze ambitie. Dat moet bovendien dichtbij, op één plek, in plaats van op tal van platformen. Het digitale ecosysteem van Doccle kan een optie bieden. Zo kunnen we met zijn allen bewuster, zorgvuldiger en met meer vertrouwen onze data beheren. Wanneer je de juiste tools hebt, is het digitaal databeheer niet zoveel moeilijker dan je kast thuis af en toe eens opruimen. We hechten dan ook belang aan een laagdrempelige service, met duidelijke knoppen en een eenvoudige structuur, zodat iedereen mee op deze trein kan stappen.