Wil je zeker zijn dat je nooit het slachtoffer zal worden van phishing met facturen, dan bekijk je best je factuur via doccle. Geen enkele fraudeur kan een valse factuur in doccle plaatsen. Ze kunnen wel gemakkelijk mails van je leveranciers met betaalknoppen namaken.

Maak dus een doccle-account aan en verbind met al jouw leveranciers zodat jouw facturen in je doccle-account komen. Zo ben je beter beschermd tegen phishing.

Een beetje meer uitleg :
Regelmatig krijgen we mails, sms’en of social media berichten die ons proberen te misleiden om zo geld of persoonlijke gegevens te bemachtigen? Dit noemt men phishing.

Vorige maand kregen 39% van de Belgen een phishing-bericht. In 2019, trapten dagelijks gemiddeld 30 Belgen in de val.

Hoe weet je nu of het gaat om een echt bericht of een phishing bericht? En wat moet je doen als je denkt een phishing mail te hebben ontvangen?

Vrouwenhanden op laptop die een username en wachtwoord ingeeft

Hoe gaan ‘phishers’ te werk?

Phishing wordt vaak gedaan via mails. Maar daarnaast worden vaak ook gegevens zoals je paswoord of pincode van je bankkaart gevraagd via sms of via social media. Ook dit zijn vormen van phishing.

Phishers maken de mails van bedrijven secuur na qua vorm, taalgebruik en lay-out om zo echt mogelijk te lijken. In deze mails wordt verwezen naar een onbetaalde factuur of vraagt men naar je (pin)code of paswoord.

Als je een verdachte mail of sms krijgt en je gaat in op de vraag, zal je geld of je gegevens overgemaakt worden aan de fraudeurs.

Vrouw kijkt argwanend naar laptop door phishing

Hoe kan je een phishing mail herkennen?

LAY-OUT: Er bestaat geen sluitende regel wanneer een mail kwaad bedoeld is of niet.  Let zeker al goed op het uitzicht van de mail. Vaak worden de mails door anderstaligen opgesteld waardoor er nogal eens fouten instaan. Ook zien de afbeeldingen, zoals logo’s, er soms wat raar uit.

ONDERWERP: Weet dat je banken of betrouwbare organisaties je nooit om paswoorden of codes vragen. Van zodra er een code of paswoord wordt gevraagd, moet er een alarmbelletje gaan rinkelen. Veelgebruikte smoesjes zijn het nodig hebben van je code voor het vernieuwen van je bankkaart, een update van je app of een herinneringsfactuur met link naar een bankapp…

AFZENDER- VERZENDMANIER: Als je een mail krijgt via een ander kanaal, dan je gewoon bent, dan bestaat er ook een kans dat het phishing is.  Als je je facturen van een bepaalde organisatie normaal via doccle krijgt, en plots krijg je toch een mail. Check dan simpelweg of deze factuur in je doccle zit. Is dit niet het geval, dan mag je ervan uitgaan dat het om phishing gaat. Al de mails van doccle worden trouwens vanuit het community@doccle.be adres verstuurd.

Wat moet ik doen als ik denk een phishing mail te hebben ontvangen?

  1. Eerst en vooral klik niet in de mail of antwoord niet op het bericht. Geef zeker geen informatie door.
  2. Als dit van een verzender is die in je doccle zit, log dan in en check in het geval van een factuur de aanwezigheid en betaalstatus van deze factuur.
  3. Indien de factuur al betaald is of helemaal niet in je doccle-account zit, informeer dan de volgende instanties:
    • De gebruikelijke afzender van je factuur: doccle via community@doccle.be en eventueel het bedrijf dat vermeld werd in de mail.
    • De bank(en) die vermeld werd(en) in het bericht om de betaling uit te voeren.
    • De overheidsdienst Febelfin via verdacht@safeonweb.be

Onthoud vooral dat de fraudeurs erg creatief zijn en steeds met andere technieken of smoesjes uitpakken en ondertussen ook al minder taal-of schrijffouten maken. Wees dus altijd op je hoede!

Hoe kan ik phishing vermijden?

Wees vooral alert bij elk bericht (mail, sms,…) waarin je gevraagd wordt naar je gegevens en onthoud deze basisregels:

  1. Geef nooit je pincode of codes om te internetbankieren via e-mail, sociale media, sms of telefoon.
  2. Negeer elk bericht dat je via een link naar de betaalsite of app van je bank leidt.
  3. Typ altijd zélf het adres van een website in je browser. Dat geldt dubbel en dik voor de website van je bank. Of open zelf de app van je bank.

Verbind met zoveel mogelijk bedrijven via Doccle.
Zit een factuur in Doccle, dan is het een echte factuur.

Heel wat grote en kleine ondernemingen sturen hun facturen via doccle. De facturen komen terecht in jouw persoonlijke account. Betaal ze vervolgens, indien mogelijk, ook via doccle. Wil je achteraf kijken of ze al is betaald, dan zie je dit eenvoudig via de betaalstatus.

Card Stop Logo

Help! Ik ben toch slachtoffer geworden van phishing.

  1. Blokkeer dan onmiddellijk je bankkaart via CARDSTOP 070 344 344. Zodra je de blokkering aangevraagd hebt, ben je niet langer aansprakelijk: er kunnen geen betalingen of geldafhandelingen meer uitgevoerd worden. Wijzig bij internetbankieren je pincode zo snel mogelijk.
  2. Verwittig vervolgens onmiddellijk je bank zodat zij een phishing-dossier kunnen opmaken.
  3. Dien klacht in bij de politie. Zij stellen een PV op dat je nodig hebt om eventueel geleden schade terug te vorderen.

Wil je ook een slimme administratieve assistent?