Peppol: de nieuwe standaard voor facturatie

Wat is Peppol juist?

Peppol is de afkorting voor ‘Pan-European Public Procurement Online’. Een gestandaardiseerd netwerk om zakelijke documenten, zoals facturen, elektronisch uit te wisselen. En dit met handelspartners uit heel Europa, en daarbuiten. En wordt naar de toekomst toe verplicht om te gebruiken.

Het gaat om een protocol en netwerk om facturen op een veilige manier tussen bedrijven, en ook overheden, over de hele wereld uit te wisselen. Naast facturen gaat het ook over orders, bestelbonnen, ontvangstbevestigingen, ….

U kan het vergelijken met een mail. Elk bedrijf beschikt over zijn specifieke Peppol-adres waarnaar facturen of andere documenten kunnen verzonden worden. Maar Peppol is veel veiliger dan een standaard mail. Er is zowel verificatie van ontvanger als verzender.

Zo vormt Peppol een zeer betrouwbare digitale brug tussen leveranciers en B2B-klanten. Zakelijke documenten worden digitaal verzonden via het Peppol-netwerk, wat resulteert in een snellere verwerking, doorgedreven automatisering en een lagere kost.

Peppol via Doccle

Voordelen van Peppol

Daarnaast heeft Peppol nog een rits aan extra voordelen:

Efficiënt: snelle en eenvoudige aanlevering

Kostenbesparend: lage verzend- en printkosten

Geautomatiseerd proces: e-invoicing en geautomatiseerde verwerking van e-facturen verminderen de kans op menselijke onjuistheden.

Internationale mogelijkheden: Peppol is internationaal gekend en wordt ondersteund door verschillende landen.

Transparant: het gebruik van een standaardformaat voor elektronische facturen maakt het eenvoudiger om ze uit te lezen. Wat de kans op fouten aanzienlijk verkleint.

Veilig: Peppol maakt gebruik van beveiligde protocollen om documenten te beschermen. Door de verificatie van zowel zender als ontvanger wordt de kans op phishing of andere frauduleuze praktijken quasi onbestaande.

Verplicht gebruik

Het gebruik van Peppol is zelfs al verplicht bij het verzenden van facturen naar overheidsinstellingen binnen België.

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem heeft aangekondigd dat vanaf 1 januari 2026 elke onderneming haar facturen naar andere ondernemingen zal moeten versturen via het Peppol-netwerk. En bijgevolg zal elk bedrijf moeten beschikken over een connectie met Peppol.

Kies voor Doccle

1 aanspreekpunt voor factuurdistributie

Doccle biedt de mogelijkheid aan om documenten af te leveren via Peppol. Bedrijven hebben dus maar 1 aanspreekpunt als het gaat over afleveren van facturen. En dit zowel in een B2B- als B2C-context. Daarnaast beschikt Doccle nog over andere facturatiemogelijkheden zoals e-mail, Zoomit, print of ons eigen Doccle-platform.

Eenvoudige integratie

Doccle werkt met API’s die een eenvoudige integratie garanderen met minimale impact op uw al overvolle roadmap. U kan dus focussen op uw core business en toch snel en efficiënt uw administratieve processen digitaliseren.

Betrouwbaar

Doccle hanteert de strengste veiligheidsvoorschriften zodat documenten veilig verzonden kunnen worden. We zijn ook ISO 9001 & 27001 gecertificeerd.

Zoveel meer dan distributie alleen

Doccle bezit ook een waaier aan betaaloplossingen, ondertekenfunctionaliteiten, aangetekend verzenden, datasharing en archivering. Met 1 integratie kunnen heel wat processen gedigitaliseerd worden.

Doccle is een mooie aanvulling op ons online kantoor, wat ervoor zorgt dat de klanten alles van A tot Z digitaal kunnen afhandelen.

Geert Van Den Eeckhout, NZVL

Doccle sluit naadloos aan bij ons sociaal secretariaat en je bespaart kosten door het wegvallen van het printen en versturen van loondocumenten. Werknemers hebben nu een veilig online archief waar ze over een lange termijn toegang hebben tot al hun HR-gerelateerde documenten.

Leo Denissen, UZ Leuven

EcoWerf gaat nog een stapje verder en geeft nu ook haar eigen medewerkers het voordeel om de loonbrief digitaal via Doccle te ontvangen. Daarmee geven we zelf het goede voorbeeld en streven we zoveel mogelijk naar een paperless bedrijf.

Machteld Vanden Bosch, Ecowerf

Ik kan Doccle alleen maar aanraden. De verdeling van loondocumenten verloopt sneller, veiliger en makkelijker. Administratieve vereenvoudiging is altijd een voordeel, voor zowel de hr-afdeling als voor de medewerkers die nu een overzichtelijk digitaal archief ter beschikking hebben met al hun documenten.

Rigo De Moor, Waterlink

Het is absoluut een kostenbesparing. De handeling van loondocumenten valt weg. Ze hoeven niet meer geprint, verstuurd of uitgedeeld te worden. De medewerkers vinden al hun documenten gemakkelijk terug in het overzichtelijk archief. Het is bovendien volkomen veilig.

Steven Laurent, Acerta