Peppol: de nieuwe standaard voor facturatie
Peppol is een Europees beveiligd en gratis netwerk voor de uitwisseling van facturen tussen bedrijven en overheden. Via het internationale Peppol-netwerk wissel je snel, veilig en foutloos elektronische facturen uit met klanten en leveranciers, zowel in België als daarbuiten.
Steeds meer bedrijven, klein en groot, stappen over op Peppol-facturen, zeker nu e-facturatie vanaf 2026 verplicht wordt voor alle btw-plichtige ondernemingen. Ontdek hoe je als bedrijf eenvoudig factureert via het Peppol-netwerk en hoe Doccle je daarbij helpt.
Wat is Peppol juist?
Peppol is een internationaal, beveiligd, gratis en gestandaardiseerd netwerk om zakelijke documenten, zoals facturen, tussen bedrijven en overheden elektronisch uit te wisselen. Vanaf 1 januari 2026 is het de standaard in Europa voor e-facturatie. Peppol is de afkorting voor ‘Pan-European Public Procurement Online’.
Het gaat om een protocol en netwerk om facturen op een veilige manier tussen bedrijven, en ook overheden, over de hele wereld uit te wisselen. Naast facturen gaat het ook over orders, bestelbonnen, ontvangstbevestigingen, …. De internationale non-profitorganisatie die het Peppol-netwerk ontwikkelt en beheert heet Open Peppol.
Hoe werkt Peppol?

Peppol werkt via gecertificeerde technische tussenpersonen, zogenaamde Access Points. Zij communiceren met Peppol in een universal business language (UBL) binnen een four corner model en vormen zo de verbinding tussen de verzender en de ontvanger van een factuur.
De Access Points, zoals Doccle, zorgen op die manier voor de veilige en efficiënte uitwisseling van elektronisch gestandardiseerde documenten.
Waarom Peppol?
Wat is de prijs van Peppol?
Peppol zelf is volledig gratis te gebruiken. Voor het gebruik van het Peppol-netwerk om Peppol-facturen te verzenden en te ontvangen zijn geen kosten verbonden.
Om toegang te krijgen tot het netwerk en aan e-facturatie te doen heb je wel facturatiesoftware of een Peppol Acces Point nodig. Dat kan wel kosten met zich meebrengen.
Bij Doccle ontzorgen we graag de bedrijven. De e-factuatie van Peppol werd dan ook geïntegreerd binnen het Doccle-platform. We hebben voor zelfstandigen zelfs speciaal DocclePro voorzien. Eenvoudig én betaalbaar.
Voordelen van Peppol

Daarnaast heeft Peppol nog een rits aan extra voordelen:
- Efficiënt: snelle en eenvoudige aanlevering
- Kostenbesparend: lage verzend- en printkosten
- Geautomatiseerd proces: e-invoicing en geautomatiseerde verwerking van e-facturen verminderen de kans op menselijke onjuistheden.
- Internationale mogelijkheden: Peppol is internationaal gekend en wordt ondersteund door verschillende landen.
- Transparant: het gebruik van een standaardformaat voor elektronische facturen maakt het eenvoudiger om ze uit te lezen. Wat de kans op fouten aanzienlijk verkleint.
- Veilig: Peppol maakt gebruik van beveiligde protocollen om documenten te beschermen. Door de verificatie van zowel zender als ontvanger wordt de kans op phishing of andere frauduleuze praktijken quasi onbestaande.
Peppol verplicht
In België is Peppol verplicht voor e-facturatie tussen belastingplichtige bedrijven vanaf 1 januari 2026. Het gebruik van Peppol is nu zelfs al verplicht bij het verzenden van facturen naar overheidsinstellingen binnen België.
Minister van Financiën Vincent Van Peteghem heeft aangekondigd dat vanaf 1 januari 2026 elke onderneming haar facturen naar andere ondernemingen zal moeten versturen via het Peppol-netwerk. En bijgevolg zal elk btw-plichtig bedrijf moeten beschikken over een connectie met Peppol.
Peppol voor zelfstandigen
Ook voor de meeste zelfstandigen geldt de Peppol-verplichting. En gezien Doccle de kaart trekt van de zelfstandige om te ontzorgen bij de administratie, werd Peppol geïntegreerd in het Doccle-platform. Hierdoor kan een bedrijf gratis toegang krijgen tot het Peppol-netwerk. Uw Peppol registratie kan probleemloos via een Doccle-account, waarbinnen je vervolgens Peppol zelf kan toevoegen. Meer weten over Peppol voor zelfstandigen.
Je kan voor ontvangst van facturen maar via 1 toepassing geregistreerd worden op het Peppol-netwerk. Als je al elders geregistreerd bent, neem je best contact op met deze toepassing om de registratie te annuleren.
Je wilt graag bij Doccle registreren, maar je weet niet bij wie je geregistreerd bent? Stuur een mailtje naar community@doccle.be en wij zoeken dit even voor je op.
Waarom Omnichannel Peppol via Doccle?
De primaire doelstelling van de omnichannel oplossing met Peppol is het bieden van een effectief communicatiekanaal waarbij facturen via meerdere kanalen tot bij de klant kunnen worden gebracht én op het Peppol netwerk worden geplaatst. Een verplichting wordt zo een opportuniteit voor bedrijven om versneld te digitaliseren en een betere ervaring te bieden aan haar klanten. Met de omnikanaalaanpak van Doccle ben je zeker dat:
- Alle klanten bereikt kunnen worden, ook als ze nog niet op het Peppol-netwerk ingeschreven zijn.
- Er terugkoppeling is over de aflevering van documenten
- De factuur meteen veilig en vlot betaald kan worden met de betaaltoepassingen waardoor je creditmanagement er ook op vooruitgaat
- De digitale bedrijfsidentiteit maximaal behouden blijft
1 aanspreekpunt voor factuurdistributie
Doccle biedt de mogelijkheid aan om documenten af te leveren via Peppol. Bedrijven hebben dus maar 1 aanspreekpunt als het gaat over afleveren van facturen. En dit zowel in een B2B- als B2C-context. De omnichannel oplossing van Doccle biedt een fall back mechanisme dat de facturen aanbiedt op het kanaal met de beste ervaring en hoogste veiligheid voor de klant en het meest kostenefficiënt voor het bedrijf.
Eenvoudige integratie
Doccle werkt met API’s die een eenvoudige integratie garanderen met minimale impact op uw al overvolle roadmap. U kan dus focussen op uw core business en toch snel en efficiënt uw administratieve processen digitaliseren.
Betrouwbaar
Doccle hanteert de strengste veiligheidsvoorschriften zodat documenten veilig verzonden kunnen worden. We zijn ook ISO 9001 & 27001 gecertificeerd.
Zoveel meer dan distributie alleen
Doccle bezit ook een waaier aan betaaloplossingen, ondertekenfunctionaliteiten, aangetekend verzenden, datasharing en archivering. Met 1 integratie kunnen heel wat processen gedigitaliseerd worden.