Peppol: de nieuwe standaard voor facturatie
Wat is Peppol juist?
Peppol is de afkorting voor ‘Pan-European Public Procurement Online’. Een gestandaardiseerd netwerk om zakelijke documenten, zoals facturen, elektronisch uit te wisselen. En dit met handelspartners uit heel Europa, en daarbuiten. En wordt naar de toekomst toe verplicht om te gebruiken.
Het gaat om een protocol en netwerk om facturen op een veilige manier tussen bedrijven, en ook overheden, over de hele wereld uit te wisselen. Naast facturen gaat het ook over orders, bestelbonnen, ontvangstbevestigingen, ….
U kan het vergelijken met een mail. Elk bedrijf beschikt over zijn specifieke Peppol-adres waarnaar facturen of andere documenten kunnen verzonden worden. Maar Peppol is veel veiliger dan een standaard mail. Er is zowel verificatie van ontvanger als verzender.
Zo vormt Peppol een zeer betrouwbare digitale brug tussen leveranciers en B2B-klanten. Zakelijke documenten worden digitaal verzonden via het Peppol-netwerk, wat resulteert in een snellere verwerking, doorgedreven automatisering en een lagere kost.
Voordelen van Peppol
Daarnaast heeft Peppol nog een rits aan extra voordelen:
- Efficiënt: snelle en eenvoudige aanlevering
- Kostenbesparend: lage verzend- en printkosten
- Geautomatiseerd proces: e-invoicing en geautomatiseerde verwerking van e-facturen verminderen de kans op menselijke onjuistheden.
- Internationale mogelijkheden: Peppol is internationaal gekend en wordt ondersteund door verschillende landen.
- Transparant: het gebruik van een standaardformaat voor elektronische facturen maakt het eenvoudiger om ze uit te lezen. Wat de kans op fouten aanzienlijk verkleint.
- Veilig: Peppol maakt gebruik van beveiligde protocollen om documenten te beschermen. Door de verificatie van zowel zender als ontvanger wordt de kans op phishing of andere frauduleuze praktijken quasi onbestaande.
Peppol: verplicht gebruik
Het gebruik van Peppol is zelfs al verplicht bij het verzenden van facturen naar overheidsinstellingen binnen België.
Minister van Financiën Vincent Van Peteghem heeft aangekondigd dat vanaf 1 januari 2026 elke onderneming haar facturen naar andere ondernemingen zal moeten versturen via het Peppol-netwerk. En bijgevolg zal elk bedrijf moeten beschikken over een connectie met Peppol.
Zelfstandige?
Ook voor zelfstandigen geldt deze verplichting. En gezien Doccle de kaart trekt van de zelfstandige om te ontzorgen bij de administratie, werd Peppol geïntegreerd in het Doccle-platform. Hierdoor kan een bedrijf gratis toegang krijgen tot het Peppol-netwerk.
Waarom Omnichannel Peppol via Doccle?
De primaire doelstelling van de omnichannel oplossing met Peppol is het bieden van een effectief communicatiekanaal waarbij facturen via meerdere kanalen tot bij de klant kunnen worden gebracht én op het Peppol netwerk worden geplaatst. Een verplichting wordt zo een opportuniteit voor bedrijven om versneld te digitaliseren en een betere ervaring te bieden aan haar klanten. Met de omnikanaalaanpak van Doccle ben je zeker dat:
- Alle klanten bereikt kunnen worden, ook als ze nog niet op het Peppol-netwerk ingeschreven zijn.
- Er terugkoppeling is over de aflevering van documenten
- De factuur meteen veilig en vlot betaald kan worden met de betaaltoepassingen waardoor je creditmanagement er ook op vooruitgaat
- De digitale bedrijfsidentiteit maximaal behouden blijft
1 aanspreekpunt voor factuurdistributie
Doccle biedt de mogelijkheid aan om documenten af te leveren via Peppol. Bedrijven hebben dus maar 1 aanspreekpunt als het gaat over afleveren van facturen. En dit zowel in een B2B- als B2C-context. De omnichannel oplossing van Doccle biedt een fall back mechanisme dat de facturen aanbiedt op het kanaal met de beste ervaring en hoogste veiligheid voor de klant en het meest kostenefficiënt voor het bedrijf.
Eenvoudige integratie
Doccle werkt met API’s die een eenvoudige integratie garanderen met minimale impact op uw al overvolle roadmap. U kan dus focussen op uw core business en toch snel en efficiënt uw administratieve processen digitaliseren.
Betrouwbaar
Doccle hanteert de strengste veiligheidsvoorschriften zodat documenten veilig verzonden kunnen worden. We zijn ook ISO 9001 & 27001 gecertificeerd.
Zoveel meer dan distributie alleen
Doccle bezit ook een waaier aan betaaloplossingen, ondertekenfunctionaliteiten, aangetekend verzenden, datasharing en archivering. Met 1 integratie kunnen heel wat processen gedigitaliseerd worden.