Doccle breidt uit naar Nederland via overname
Het digitale administratieplatform Doccle breidt uit naar Nederland. Nu al 2,8 miljoen landgenoten en meer dan 17.500 bedrijven de Belgische documentenkluis gebruiken om hun loonbrieven en andere belangrijke documenten veilig te beheren en te delen, kunnen nu ook Nederlandse bedrijven en consumenten er een beroep op doen. “Nederland mag dan al verder staan op het vlak van digitalisering en datadeling, een even efficiënte als veilige totaaloplossing zoals de onze hebben ze nog niet”, zegt Doccle-CEO Bram Lerouge. “Zeker nu cybercriminaliteit blijft groeien en almaar geavanceerder wordt, wordt data en documenten veilig kunnen bewaren en delen alleen maar belangrijker.” De ambitie is dat binnen 5 jaar 4 miljoen Nederlanders de ‘Belgische’ datakluis gebruiken of de toepassing minstens kennen.
Negen jaar nadat het digitale administratieplatform in België werd opgericht, gebruiken meer dan 17.548 verzekeraars, banken, telecomleveranciers en andere bedrijven en overheden het platform om facturen, loonbrieven en andere belangrijke documenten rechtstreeks te bezorgen in de persoonlijke documentenkluis van hun klanten. De snelheid waarmee bedrijven overstag gaan voor de veilige persoonlijke assistent vertaalt zich ook in het aantal gebruikers. Bijna 3 miljoen Belgen of zes op de tien gezinnen (57%) hebben bij Doccle al hun eigen documentenkluis en elke dag komen er 1.000 nieuwe gebruikers bij.
Turbo op datadeling
Dankzij een overname van de datakluis-oplossing van het Nederlandse technologiebedrijf Smart Service Company kan het Belgische bedrijf ook in Nederland zijn diensten aanbieden. Hoeveel er betaald werd voor de overname wordt niet vrijgegeven. De nieuwe maar ervaren Nederlandse directeur, Otto Lagemaat, zal alle Nederlandse activiteiten managen vanuit een nieuw Doccle-kantoor in Bergen op Zoom.
In twee richtingen communiceren
De uitbreiding naar Nederland biedt Doccle behalve nieuwe kansen op het gebied van marktgroei ook de mogelijkheid om sneller en adequater in te spelen op nieuwe digitaliseringstrends zoals ‘datasharing’. Tot nog toe werkte Doccle in één richting: klanten ontvangen er facturen, attesten en andere documenten van bedrijven en kunnen die in hun kluis bewaren en beheren. Nu zullen ze met hun datakluis ook belangrijke data kunnen delen met bedrijven en instellingen.
Antwoord op phishing
Vorig jaar werd via nepmails van bedrijven en ander internetbedrog liefst 39,8 miljoen euro van Belgische bankrekeningen versluisd. Online onderzoek van onderzoeksbureau iVOX bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma toont aan dat zeven op de tien Belgen al in aanraking zijn gekomen met phishing en één op de vier van hen zelfs slachtoffer werd. In Wallonië loopt dit op tot één op de drie.