Van verplichting naar opportuniteit

Omnichannel Peppol via Doccle

Vanaf 2026 zijn bedrijven in de Europese Unie verplicht om hun facturen aan andere bedrijven elektronisch via Peppol te versturen. ‘Zowel grote als kleine ondernemingen moeten zich hierop voorbereiden. Wij kunnen hen helpen met deze verplichting, en maken het communicatieproces ook eenvoudiger en efficiënter’, zegt Bram Lerouge, CEO van Doccle, dat bedrijven ondersteunt in hun digitale transformatie.

De tijd dat zelfstandigen hun boekhouding deden met twee schoendozen – één voor uitgaande en één voor binnenkomende facturen – ligt gelukkig achter ons. ‘En vanaf 1 januari 2026 mag dat ook niet meer. Ondernemers zijn dan verplicht hun facturen elektronisch naar andere bedrijven te versturen’, legt Doccle-CEO Bram Lerouge uit. Alle facturen moeten voldoen aan de Europese Peppol-norm (Pan-European Public Procurement On-Line), een digitale standaard die leveranciers en klanten met elkaar verbindt.

Peppol via Doccle

Facturen met slimme boodschappen dankzij Omnichannel Peppol-aanpak van Doccle

Grote en middelgrote bedrijven, die vaak veel facturen versturen, zijn doorgaans op de hoogte van de aankomende digitale verplichting. ‘Maar e-invoicing brengt ook communicatie-uitdagingen met zich mee. Het Peppol-netwerk geeft bijvoorbeeld geen melding of je factuur goed is aangekomen en ontvangen’, zegt Lerouge. Voor deze bedrijven heeft Doccle Peppol geïntegreerd in een omnichannel-oplossing, waardoor ze beschikken over een veilig en efficiënt communicatiekanaal.

Lerouge: ‘We voegen een extra laag toe zodat bedrijven hun klanten effectief kunnen bereiken, zelfs als die nog niet op het Peppol-netwerk zijn aangesloten of de facturen niet ontvangen. We hebben een fallback-systeem ontwikkeld waarmee bedrijven hun facturen via één applicatie naar al hun klanten kunnen versturen, in het voorkeurskanaal van de klant. Ons doel is om de verzending zo veilig en kostenefficiënt mogelijk te maken, terwijl we klanten begeleiden van papieren naar beveiligde digitale platformen.’

‘In onze omnichannel-aanpak voegen we naast een leesstatus ook betaalfunctionaliteiten en herinneringen toe aan de facturen. In de particuliere markt zien we dat dit zorgt voor de helft minder wanbetalingen en een derde minder vragen aan de supportafdeling’, gaat Lerouge verder. Bovendien kunnen bedrijven via Doccle hun facturen voorzien van branding en slimme, contextuele boodschappen toevoegen. ‘Ziekenfondsen doen dit al, bijvoorbeeld met een knop om eenvoudig nieuwe klevertjes te bestellen.’

Vereenvoudigd factuurbeheer voor zelfstandigen

Tien jaar na de oprichting is Doccle uitgegroeid tot een gevestigde waarde, met 3,5 miljoen gebruikers in België. Het platform richt zich nu ook specifiek op kleine ondernemingen en zelfstandigen. ‘Al 250.000 zelfstandigen maken gebruik van onze diensten, vaak nadat ze ons hebben leren kennen via hun privé-administratie. De zaakvoerder beheert meestal zelf de administratie en logt in via Itsme, eerst privé en daarna via de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

Ons platform geeft een helder overzicht van de ontvangen facturen, die altijd bewaard blijven, zelfs als je overstapt van bijvoorbeeld Proximus naar Telenet. Omdat je facturen zeven jaar moet bewaren voor de fiscus, zorgt Doccle ervoor dat je ze eenvoudig kunt opslaan en terugvinden op één centrale en veilige plaats.’ Ook voor eenmanszaken en ondernemingen met enkele medewerkers ontwikkelt Doccle extra functionaliteiten. ‘Naast het ontvangen van alle facturen, waaronder die via Peppol, kunnen gebruikers hun facturen bijvoorbeeld automatisch delen met de boekhouder’, zegt Lerouge. ‘Doccle wil zelfstandigen ondersteunen bij hun administratie, zonder dat ze veel geld moeten uitgeven aan applicaties en tools. In de toekomst zullen we nog meer toepassingen toevoegen om zelfstandigen verder te ontzorgen.’

De voordelen van de omnichannel-aanpak van Doccle

U bereikt alle klanten, ook als ze nog niet op het Peppol-netwerk zijn aangesloten, met terugkoppeling over de aflevering van documenten.
Facturen kunt u direct veilig en vlot laten betalen via geïntegreerde betaaltoepassingen, wat uw creditmanagement verbetert.
Uw digitale bedrijfsidentiteit blijft herkenbaar en consistent.
Eén applicatie voor al uw communicatie, zowel B2C als B2B, waardoor u efficiënt kunt schakelen zonder meerdere platformen te gebruiken.
Documenten en facturen worden verstuurd via het voorkeurskanaal van de ontvanger: via Peppol, via Doccle, via Zoomit, per e-mail of per post.