FAQ Accountants
Bij de overstap naar Peppol krijgen we ook vragen van accountants. Op deze pagina vindt u antwoorden op de meestgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Aarzel dan niet om ons te contacteren.
-
Registreer Peppol voor uw klanten
U kan klanten toevoegen door ons registratieformulier in te vullen. Een overzicht van alle stappen die u als accountant dient te nemen, kan u raadplegen via deze pagina.
-
je bent als zelfstandige niet verplicht om samen te werken met een boekhouder. Maar het voeren van een correcte boekhouding is wel wettelijk verplicht. Ook na 2026 ben je niet verplicht om met een accountant samen te werken. Registratie op Peppol is wel verplicht voor het verzenden van bedrijfsfacturen.
Doccle kan je hiermee helpen en verzamelt al je inkomende facturen op een veilige plaats. Ook verzenden van facturen kan binnenkort via Doccle waarbij je je manier van facturen opmaken kan behouden (ook al is dit via Excel of Word bijvoorbeeld).
-
Doccle kan automatisch facturen bezorgen aan de boekhouding, mits een e-mailadres beschikbaar is om de facturen te ontvangen.
Volledig compatibel met:
Octopus, Dexxter, Silvasoft, Wings, Winbooks, AFAS, Accountable, Sage Cloud Demat, Billit, Billtobox, Okioki, Clearfacts, Lucy.Ook mogelijk voor pakketten met folders of platformen:
Yuki & Exact Online. -
Niets, behalve een e-mailadres doorgeven waarnaar je klanten hun facturen kunnen sturen.
-
Ja, als de accountant een e-mailadres ter beschikking stelt om facturen te ontvangen, kan de klant in Doccle instellen dat elke ontvangen of verzonden factuur automatisch wordt doorgestuurd.
-
- Facturen ontvangen via Peppol? → Gratis in Doccle. (Bijvoorbeeld voor niet btw-plichtige bedrijven.)
- Facturen verzenden via Peppol? → €4/maand, jaarlijks gefactureerd, zonder limiet op het aantal verzonden facturen.
- Voor de accountant ? → Geen kosten verbonden aan het gebruik van Doccle door jouw klanten.
-
Zodra je klant zijn facturen deelt via Doccle, ontvang je deze tegelijkertijd met je klant. Wil je dit liever anders? Dan kan je klant zijn documenten zelf verzamelen en in bulk overmaken via e-mail, Dropbox, WeTransfer, of een ander afgesproken kanaal op een geschikt moment.
-
Als je klant zijn facturen deelt via Doccle, ontvang je deze in eerste instantie per e-mail als een pdf-bestand. Op termijn wordt ook de UBL-factuur meegestuurd.
Gebruikt jouw kantoor Voila, dan ontvang je de facturen zoals vandaag, rechtstreeks in deze tool. -
Handig is om je administratie te centraliseren in Doccle. Dankzij de Peppol-integratie in Doccle kan je al je inkomende én uitgaande facturen overzichtelijk en veilig bewaren in je Doccle-account. Ook betaalbewijzen of kassatickets kan je opladen in je Doccle-account. Je btw-aangifte regelen is dan een fluitje van een cent gezien alles op één plek samenzit en je dus niet meer moet zoeken.
-
Je kan je bedrijf maar één keer registreren om facturen te ontvangen via Peppol. Als jouw bedrijf reeds via je pre-boekhoudpakket geregistreerd is, kan dit niet meer via Doccle. Wil je toch liever je facturen via Doccle gratis ontvangen, dan kan je je registratie in je pre-boekhoudpakket annuleren en een nieuwe registratie doen in Doccle.
-
De functie ‘Delen met de boekhouder’ in Doccle verstuurt automatisch de ontvangen facturen in het formaat waarin ze zijn toegekomen. De functie kan alle gangbare formaten doorsturen zoals pdf, word, excel en zelfs XML en UBL. We verzenden zowel PDF als UBL naar de accountant.
-
Delen met je boekhouder
Doccle is jouw verzamelplaats om alle relevante documenten te bewaren en automatisch door te sturen. Door je bedrijf te registeren op Peppol via Doccle, komen al je inkomende facturen automatisch in je Doccle-account terecht. Je kan met de functie ‘Delen met de boekhouder’ deze facturen automatisch versturen naar je boekhouder of boekhoudpakket. Meer info over ‘delen met je boekhouder’ vind je via onderstaande link.
-
Vanaf 1 januari 2026 ben je in meeste gevallen verplicht om Peppol te gebruiken voor het verzenden van B2B-facturen. Hieronder leggen we uit wie de verplichting treft, wat de uitzonderingen zijn en wat het voor jou betekent.
Vanaf die datum wordt het in België verplicht om B2B-facturen elektronisch te verzenden via een gestructureerd formaat, en dat moet gebeuren via het erkend netwerk Peppol.
-
Vanaf 1 januari 2026 is e-facturatie verplicht tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen.
-
Artikel 44 van het Belgische btw-wetboek bepaalt exact welke handelingen zijn vrijgesteld en voorziet die voor specifieke categorieën. Denk hierbij o.a. aan (para)medische diensten, onderwijs en sociale diensten.
Ondernemingen die uitsluitend handelingen verrichten die zijn vrijgesteld door art. 44 vallen niet onder de verplichting om e-facturen te verzenden en/of ontvangen.
-
De verplichting voor Peppol geldt voor België. Voor de specifieke regelgeving in andere landen dien je dit eerst te checken. Het is voorlopig nog niet mogelijk om ook buitenlandse facturen te verwerken binnen de huidige toepassing.
Al is er een duidelijke trend binnen de Europese Unie om elektronische facturatie te standaardiseren, met Peppol als een veelgebruikte oplossing.
-
Als je btw-plichtig bent, moet je elektronisch factureren. Je kan stellen dat als je een btw-aangifte moet doen, je ook elektronisch moet factureren.
-
Ben je geen Belgisch btw-plichtig bedrijf, dan moet je je niet registreren via Peppol. Het kan wel handig zijn om dit wel te doen, zodat je al je facturen op 1 plek kunt ontvangen. Met Doccle kan dit gratis.
Hebt u nog een vraag?
Moest u nog een vraag hebben, aarzel zeker niet om ons te contacteren via community@doccle.be.