Lorem ipsum
Boekhouder
-
Je kan je bedrijf maar één keer registreren om facturen te ontvangen via Peppol. Als jouw bedrijf reeds via je pre-boekhoudpakket geregistreerd is, kan dit niet meer via Doccle. Wil je toch liever je facturen via Doccle gratis ontvangen, dan kan je je registratie in je pre-boekhoudpakket annuleren en een nieuwe registratie doen in Doccle.
-
De functie ‘Delen met de boekhouder’ in Doccle verstuurt automatisch de ontvangen facturen in het formaat waarin ze zijn toegekomen. De functie kan alle gangbare formaten doorsturen zoals pdf, word, excel en zelfs XML en UBL. Let wel op: de toegekomen facturen via Peppol worden nu niet als PDF, maar als XML doorgestuurd.
-
Delen met je boekhouder
Doccle is jouw verzamelplaats om alle relevante documenten te bewaren en automatisch door te sturen. Door je bedrijf te registeren op Peppol via Doccle, komen al je inkomende facturen automatisch in je Doccle-account terecht. Je kan met de functie ‘Delen met de boekhouder’ deze facturen automatisch versturen naar je boekhouder of boekhoudpakket. Meer info over ‘delen met je boekhouder’ vind je via onderstaande link.
Opmaak facturen
-
Om facturen via Peppol te kunnen versturen moeten deze opgemaakt zijn in het gestandaardiseerde UBL-formaat. Facturen opgemaakt in de gekende formaten zoals Word, Excel of pdf dienen eerst omgezet te worden naar dit standaard formaat.
De oplossing van Doccle zet bestaande facturen automatisch om in dit UBL-formaat. Je kan je facturen dus gewoon blijven maken zoals je dat vandaag doet.
-
Voorlopig is het nog niet mogelijk om rechtstreeks facturen op te maken in Doccle. Enkel facturen opgemaakt in andere programma’s, zoals kantoortoepassingen word of excel, of zelfs facturen met pen en papier gemaakt, kunnen worden opgeladen en omgezet naar het verplichte UBL-formaat.
Informeren
-
Dit is niet absoluut noodzakelijk, maar mag uiteraard altijd.
-
In de Doccle-applicatie krijg je een melding als een klant nog niet geregistreerd is op Peppol.
-
Best vraag je dit zelf op aan de leverancier.
-
Hier is geen standaard procedure voor. Best informeer je zelf je klanten dat je je facturen voortaan via Peppol verstuurt.
-
Hiervoor is geen standaard procedure. Best neem je zelf contact op met je leverancier om te vragen je facturen via Peppol te ontvangen.
-
Best informeer je zelf je leveranciers dat je geregistreerd bent op Peppol. Bijvoorbeeld via mail of door hen even op te bellen.
Prijs
-
Als je via Doccle je bedrijf registreert heb je geen nieuwe applicatie, software of programma nodig. De registratie op Peppol via Doccle is volledig gratis. Het ontvangen van (Peppol-)facturen blijft ook gratis. Voor het verzenden van Peppol-facturen wordt er een jaarabonnement aangerekend.
Sowieso streven we ernaar om de kosten voor e-facturatie zo laag mogelijk te houden. Meer details hierover volgen binnenkort.
Registratie
-
Je kan voor ontvangst van facturen maar via 1 toepassing geregistreerd worden op het Peppol-netwerk. Als je al elders geregistreerd bent, neem je best contact op met deze toepassing om de registratie te annuleren.
-
Maak je gratis account
Heb je nog geen Doccle-account? Maak er dan eerst een. Eens je een account hebt, kan je Peppol zelf toevoegen via het kaartje op de startpagina of via het menu ‘Verbindingen’. En volg dan de vervolgstappen.
Buitenlandse facturen
-
De verplichting voor Peppol geldt voor België. Voor de specifieke regelgeving in andere landen dien je dit eerst te checken. Al is er een duidelijke trend binnen de Europese Unie om elektronische facturatie te standaardiseren, met Peppol als een veelgebruikte oplossing.
Doccle-account
-
Je hebt maar 1 account nodig voor beide. Een apart account als zelfstandige is dus niet nodig. Je kan privé en zaak trouwens splitsen door te werken met categorieën.
-
Bij Peppol kan je enkel via UBL-formaat versturen. Dit is de universele standaard voor e-facturen. Een bestaande factuur via een ander formaat (Word, pdf, Excel, …) kan je vanaf midden 2025 binnen Doccle omzetten naar UBL en via Peppol versturen. Je kan dus je huidige manier van opmaken van facturen behouden.
-
je bent als zelfstandige niet verplicht om samen te werken met een boekhouder. Maar het voeren van een correcte boekhouding is wel wettelijk verplicht. Ook na 2026 ben je niet verplicht om met een boekhouder samen te werken. Registratie op Peppol is wel verplicht voor het verzenden van bedrijfsfacturen.
Doccle kan je hiermee helpen en verzamelt al je inkomende facturen op een veilige plaats. Ook verzenden van facturen kan binnenkort via Doccle waarbij je je manier van facturen opmaken kan behouden (ook al is dit via Excel of Word bijvoorbeeld).
Particulieren
-
Als bedrijf moet je sowieso registreren, want je moet je facturen ontvangen via Peppol. Daarnaast moet je facturen via Peppol versturen naar andere bedrijven en overheden.
Dit zal bij Doccle kunnen vanaf het voorjaar. Voor je particuliere klanten verandert er niets.
-
Facturen naar particulieren moeten niet via Peppol verstuurd worden. Maar je blijft verplicht om je bedrijf te registreren, bijvoorbeeld via Doccle waar dit gratis kan. Want al je inkomende facturen zullen wel via Peppol bij je toekomen.
-
Facturen voor particulieren moeten niet via Peppol verstuurd worden. Hier blijft de huidige werkwijze behouden.
BTW-plichtig
-
Hierbij dien je te kijken of je BTW-plichtig bent. Sowieso blijft registreren verplicht om je inkomende facturen te ontvangen en bewaren. Dat kan dus via Doccle.
-
Als je niet BTW-plichtig bent, blijft registratie binnen Doccle wel handig. Je kan er namelijk al je inkomende facturen gratis in ontvangen en bewaren. An sich is Peppol uitsluitend bedoeld voor facturen met BTW die naar bedrijven worden verzonden.
Zelfstandige
-
Stappenplan om documenten toe te voegen
Op Doccle kan je ook eigen documenten uploaden die niet afkomstig zijn van Doccle-verzenders.
Je kan tot 7.500 documenten van maximum 25mb per bestand toevoegen, dit zowel via de PC-versie van Doccle als via de Doccle-app.
-
Wat zijn categorieën en hoe kan ik ze gebruiken?
Om je documenten te sorteren en organiseren, kan je er categorieën aan toewijzen. Zodra je een of meerdere categorieën hebt toegewezen aan een document, kan je in je archief onder meer op deze categorieën filteren om snel de juiste documenten terug te vinden.
-
Volledige stappenplan
Vanaf nu kan je er via de Doccle-app voor zorgen dat jouw boekhouder of diens boekhoudpakket, systematisch de nodige documenten ontvangt zonder dat je deze zelf moet bezorgen.
-
Bijkomende uitleg
- Klik in jouw Doccle-account op Verbindingen. Je krijgt vervolgens een overzicht van je huidige verbindingen.
- Klik op de drie stipjes bij de verbinding en dan op Delen. In de app kan je delen door onderaan in de verbinding op Uitnodigen te klikken.
- Vul het e-mailadres in van de persoon met wie je de verbinding wil delen. Je kan optioneel een andere naam voor de verbinding ingeven en een persoonlijke boodschap voor de ontvanger toevoegen.
- Klik op Uitnodiging sturen om de uitnodiging te bevestigen.
Campagne-2023
-
- Als je een factuur betaalt van Telenet, maak je kans om een iPhone 14 Pro te winnen.
- Als je een factuur betaalt van De Watergroep, maak je kans op één van de 10 duo-tickets voor Bellewaerde.
- Als je eender welke factuur betaalt via Doccle, maak je kans op één van de 25 duo-museumpassen vol unieke belevenissen.
-
Het wedstrijdreglement kan je hier terugvinden.
-
Dit betekent meestal dat het bedrijf geen facturen voorziet die werden gemaakt vóór het activeren van je verbinding op Doccle.
Je zal in dat geval je toekomstige facturen ontvangen, vanaf het eerste document volgend op de activering, maar niet de facturen van voor die tijd.
Duplicaten van oudere documenten kan je steeds opvragen bij het bedrijf in kwestie (of bij de werkgever, in het geval van loonbrieven).
Tip
Documenten die je niet op Doccle maar via e-mail of andere kanalen hebt ontvangen, kan je gratis zelf uploaden naar je Doccle-account. Zit je met papieren versies? Die kan je inscannen met de camera van je smartphone en vervolgens uploaden via de Doccle-app.
Alle nodige info vind je in dit artikel: Hoe upload ik zelf een document naar mijn account?
-
Als je een te betalen rekening/factuur hebt, vind je na het openen van het document een knop Betaal nu.
Vervolgens krijg je de keuze tussen de betaalmethoden Bancontact en KBC.
Bancontact via de browserversie van Doccle:
Hierbij krijg je een QR-code welke je kan scannen met Payconiq of met een andere Bancontact-compatibele app welke geïnstalleerd is op jouw smartphone.
Bancontact via de Doccle-app:
Hierbij krijg je geen QR code maar ga je meteen over naar een keuzescherm waar alle geïnstalleerde Bancontact-compatibele apps op jouw mobiel toestel worden voorgesteld.
KBC:
Deze optie opent KBC Touch of Mobile, naargelang het toestel welke je gebruikt (pc of mobiel).
Opgelet
Betalen met Visa, MasterCard of andere creditcards is niet mogelijk.
Category 1
-
Privé -en bedrijfsaccounts verschillen op zich niet van mekaar. Elk account bevat de mogelijkheid om bedrijfsgegevens zoals de bedrijfsnaam en het ondernemingsnummer in te voeren. Het is ook perfect mogelijk om zowel privé als zakelijke documenten te ontvangen en te beheren binnen één account. Als gebruiker beslis je zelf in welke account je een verbinding met een bedrijf activeert.
In ons helpcenter kan je meer informatie vinden.
-
Ja, je account en documenten worden in een digitale, versleutelde kluis bewaard. Hierdoor heb je overal en met elk toestel toegang tot je account. Het enige wat jij nodig hebt, zijn je inloggegevens.
-
Doccle hecht veel belang aan je veiligheid. Daardoor kunnen alleen betrouwbare bedrijven die met ons samenwerken, documenten toevoegen op Doccle. De documenten in Doccle zijn dus altijd echte documenten. De documenten zelf zijn ook versleuteld, zodat alleen jij ze kunt zien.
-
Je bent je wachtwoord vergeten maar ontvangt geen mail om je wachtwoord te resetten?
Heb je zelfs na enkele minuten nog geen mail ontvangen, controleer dan hieronder op de meest voorkomende oorzaken:
- Je vulde je e-mailadres in in plaats van je gebruikersnaam (deze kunnen verschillen)
- De gebruikersnaam was niet juist. Kijk na of je geen typfouten maakte bijvoorbeeld. Het is ook mogelijk dat je gebruikersnaam spaties bevat (of juist niet). Bij twijfel kan je je gebruikersnaam opvragen via de link Gebruikersnaam vergeten? op de aanmeldpgina.
- Controleer je de juiste mailbox? Misschien heb je intussen een ander e-mailadres, of gebruik je een adres van je werk?
- Er staat een typfout in het e-mailadres in je Doccle-account (bij twijfel, contacteer ons)
- Controleer je spam / junk / map met ongewenste e-mail/reclame…
-
Heb je zelfs na enkele minuten nog geen mail ontvangen, controleer dan hieronder op de meest voorkomende oorzaken:
- Kijk eerst na of je geen typfouten maakte. Dat is immers snel gebeurd.
- Controleer je de juiste mailbox? Misschien heb je intussen een ander e-mailadres, of gebruik je het mailadres van je werk?
- Er staat een typfout in het e-mailadres in je account (bij twijfel, contacteer ons)
- Controleer je spam / junk / map met ongewenste e-mail/reclame…
Opgelet: als je een mail ontving met een e-mailadres in vermeld, dan is dit ook de gebruikersnaam waarmee je kan aanmelden. Als deze niet overeenkomt met het e-mailadres in je account, stuur ons een bericht om je gebruikersnaam te wijzigen.
-
Ga naar de aanmeldpagina en klik op Aanmelden met itsme.
Indien je itsme nog niet gekoppeld is, kom je automatisch in het proces om de koppeling te maken.
Heb je nog geen itsme? Ga dan eerst naar itsme.be/get-started en download de gratis app.
-
Dat hangt af van bedrijf tot bedrijf. Op onze bedrijvenpagina zie je alle bedrijven die je zelf kunt toevoegen. Klik op het bedrijf waarvan je de documenten wilt krijgen. We leggen je stap voor stap uit hoe je het bedrijf kunt verbinden met je Doccle-account.
-
Doccle is helemaal gratis voor jou als gebruiker. De bedrijven die hun documenten naar jou versturen, betalen wel voor onze diensten. Net zoals ze de postzegel hadden betaald, als ze de brief met de post hadden verstuurd. Voor jou kost dat (gelukkig!) niks.
Category 2
-
Je kan op de volgende manieren inloggen met je Doccle-account:
- met je gebruikersnaam en wachtwoord
- met je elektronische identiteitskaart (eID)
- met je itsme
Ga naar de loginpagina en log direct in met je gebruikersnaam en wachtwoord of kies Aanmelden met eID of Aanmelden met itsme.